torsdag 6 juni 2013

GallOp och Navelbråck Op!


Här kommer en liten story om min Gallaoperation och mitt navelbråck som dom tog samtidigt.

Kvällen innan fick jag duscha med speciella svampar så jag skulle bli skinande ren. Och nya sängkläder bäddades. Morgonen därpå gick jag upp kl 5 för att duscha med svampar igen och sätta på mej rena kläder. Kamma håret gick nästan inte, svamparna hade verkligen sletit på håret tyvärr. Bort med alla smycken. Och inget smink fick man ha........ usch hatar att gå utan smink!!!!! Men det fick gå.
Kl 6 kom Mormor och hämtade mej, stackarn! Men det va enklast så. Snälla Mormor.
Jag var fastande sen kl 8 dagen innan. Så va rejält törstig.
Anmälde mej i centralkassan på Ljungby lasarett. Och gick sedan till Kirurgavdelningen. Där tog dom först blodprover på mej, efter massa med stick för jag är skit svår stucken, tur man inte är för rädd för dom dära nålarna. Sedan bytte jag om till en snygg blå "klännig" . Sköna vita strumpor och snygga för stora trosor! Sen var det bara att vänta i en och en halv timme på att blodsvaren skulle bli klara. Kollade på tv i väntrummet med två gamla gubbar, tur jag fick en filt för jag frös som en liten fågelunge.
Efter en timme hämtade narkosläkaren mej. Och jag fick gå in och lägga mej på britsen. Med ett gott värmetäcke och snygga nätmössan. Där satt dom på mej Ekg sladdarna och en nål i armen där sömnmedlet skall komma in. Och jag var inte nervös någonting konstigt nog. Dom var så snälla och pratade och skämtade så allt blev så lätt. Dom provade deras nya maskin för 40 000 spänn på mej, man skulle kunna sticka svår stuckna blodkärl lättare med den. Men den funkade inte alls på mej. Så dom gick på känslan istället och då funkade det. Haha skit dyr och skit dålig. Sen ringde deras telefon och dom fick svar från mina blodprover, och allt var OK! Så då fick jag andas syrgas, sen startade hon sömnmedelsdroppet. Weehooo!! Ja det är skitkul att bli sövd! Man känner hur det kommer närmare huvudet och det lixom sticks och känns konstigt. Sen blir man sluddrig och sen somnar man. Så var det roliga över................
Vaknade sen och fick inte luft denna gången heller, paniksituation för mej, men jag tror det var en slang denna gången också. Jag glömmer ju fråga vad som händer. Aja somnade igen och vaknade på uppvaket efter 2 timmar. Då var jag så trött så trött. Och hade ganska ont. Men det värsta var att jag höll på att kissa på mej. Provade kissa i en potta i sängen men det gick ju inte. Och efter 2 timmar igen av plågandes och trodde ärligt att blåsan skulle gå sönder. Så fick jag äntligen resa mej och gå på dass. Och oj vad kiss det kom haha!!! SKÖNT!!! Sen efter en halvtimme igen så fick jag kissa en gång till. Men det var för att jag fick dropp. Mer morfin och sova. Sova sova sova!! Så trött, orkade inte hålla ögonen öppna. helt sjukt var det!
Fick sedan ett litet glas med saft och en smörgås. Det var den torraste smörgåsen jag ätit, Allt fastnade i halsen så jag nästan kvävdes. Så jag fick terror ringa dom på ringklockan så dom fick hämta minst 1000 glas med vatten. Och efter en halvtimme var den smörgåsen nere. Och ännu mer vatten.

Sov lite till sen ville jag hem. Och det fick jag också. Men somnade om igen för det var kö till toan så kunde inte byta om. Sov och sov. Sen vaknade jag runt halv 5 och var ensam kvar på avdelningen, alla andra patienter hade åkt hem hehe. Så bytte om och dom ringde taxi. Sen var jag äntligen hemma. Och där somnade jag också. Tills Marcus kom hem med barnen klockan halv 10 efter brorsans studentfest!

Sen sov jag till kl 3 inatt och hade rysligt ont i magen och i axlarna..... mest i axlarna faktikst vilket man kunde få för det går tydligen en nerv från där Gallan satt till axlarna eller något sånt. Och hela dagen har jag haft ont också, men inte så farligt som jag trodde det skulle kännas.

Solat har jag orkat idag och ja vilat och självklart rört på mej så mycket jag kunnat. Annars får man ännu ondare om man bara ligger. Imorgon skall det nog va mycket bättre så jag kan passa barnen lite mera.

Nu orkar jag inte skriva mera så hejdå sålänge!


Jag innan Operationen, tummen upp för sövning!


Mina Gallstenar, inte så stora som jag trodde.

Ena ingången till titthålet och min blodiga navel.

Ja äckelmagade får blunda.

Men hejsvej so long!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar